Lees en Praat
            Leestpraatbegeleiding. Ede en omgeving.


Mijn naam is Joanne Duister. Wanneer u een leespraatbegeleider zoekt voor de begeleiding thuis, dan kunt u bij mij terecht. Graag vertel ik u wat meer over mijn achtergrond en ervaring. Na een Sociaal Pedagogische opleiding ben ik als Coördinerend Begeleider gaan werken op een gespecialiseerd kinderdagverblijf. Daar begeleidde ik kinderen met een diversiteit aan vraagstellingen. Momenteel werk ik naast deze praktijk  al weer 15 jaar met veel plezier als Ambulant Begeleider. En wel bij een  project wat zich inzet voor de integratie van kinderen die zich anders ontwikkelen. Ik werk vooral  met kinderen die bekend zijn met het Down Syndroom.  Bij dit project ben ik in aanraking gekomen met Leespraat. Ik ben erg enthousiast over deze aanpak omdat deze aansluit bij de mogelijkheden van het kind. N.L de visuele communicatie. Leespraat stimuleert de taal spraak ontwikkeling vanuit betekenisvolle interactie. Ook is Leespraat een volwaardige Leesmethode waarmee kinderen zelfstandige lezers kunnen worden. Ik ben mijzelf gaan verdiepen in deze discipline en heb de opleiding Begeleider Leespraat afgerond bij  stichting Scope. Vanuit dit enthousiasme ben ik mijn eigen Leespraat Praktijk gestart. In mijn praktijk werk ik samen met relevante disciplines (zoals o.a. logopedie) zodat er eenduidigheid kan ontstaan voor het kind. 

Ook heb ik onlangs een opleiding tot kindercoach afgerond bij Tea Adema academie. Deze oplossingsgerichte  benadering sluit aan bij mijn basisvisie. N.L Het  werken vanuit de mogelijkheden van het kind.

Om aan te sluiten bij het plezier en de beleving van de kinderen zet ik muziek in. Ik speel verschillende instrumenten en zing. Ook zet ik creativiteit en inventiviteit in, waarbij het kind volgen voorop staat.

Verder ben ik  bekend met o.a. de volgende methoden/ervaringen: Nederlands met gebaren/Het verwoorden van innerlijke taal om de interne sturing te stimuleren/ Totale communicatie/Kleine Stapjes/ Rekenlijn/Gentle Teaching/Geef me de vijf (methode om inlevende begeleiding te geven aan kinderen met autisme, aansluitend op de behoefte aan voorspelbaarheid en duidelijkheid.) /De respons maar reageer niet methode van David S. Stein (methodiek om positief gedrag te stimuleren, speciaal ontwikkeld voor kinderen en tieners met Down Syndroom.)    

Vanuit mijn praktijk ondersteun ik ouders in de thuissituatie bij het begeleiden van hun kind met Leespraat. De basis van deze begeleiding wordt door de ouders zelf gelegd. Het uitgangspunt van leespraat is de betekenisvolle interactie. De basis van deze interactie ligt daarom in de thuissituatie.

Nieuwsgierig? Klik dan door naar "Leespraat".